Vivim en una època en què les tecnologies i els videojocs cada cop segueixen una evolució molt més ràpida. Fa uns anys, la preocupació que tenien els nens durant el seu temps lliure es basava a agafar la bicicleta i decidir quin era el recorregut que farien durant aquella mateixa tarda, o si preferien quedar-se a casa, tenien l’opció de fer una marató de dibuixos animats. Ara, però, ens trobem en un punt on la majoria dels nens, a partir dels seus dos anys de vida, ja tenen una tauleta intel·ligent o un telèfon mòbil a sota el braç on poden passar l’estona i interactuar amb tota mena d’informació que hi ha a la xarxa.

Llavors, és en aquest punt on hem de deixar clar que, quan fem referència als videojocs, no hem d’associar només les videoconsoles. Avui en dia, en aquests dispositius intel·ligents com el telèfon mòbil ja s’hi troben tota mena d’entreteniments. Per aquest motiu, introduir als nens en aquest món audiovisual ha de tenir la seva precaució, és a dir, no donar-li una total llibertat del dispositiu electrònic, ja que no és el mateix utilitzar el mòbil per mirar dibuixos animats que deixar-los lliurement jugant a un videojoc o navegant per qualsevol altra xarxa inadequada.

Evidentment aquesta immersió cap al món de les noves tecnologies i els videojocs és cada cop més inevitable, els nens ho tenen a l’abast i un dels problemes en el que ens podem trobar a partir dels nou anys és que si els apartem d’aquests dispositius, al mateix temps se’ls està marginant de la resta dels nens, ja que avui en dia la nova forma de socialitzar-se passa per mitjà d’aquests dispositius i la gran majoria dels nens hi estan involucrats.

Mesures preventives

-El factor més important és, a banda de limitar per edats el contingut el qual el nen ha de consumir, és distribuir l’ús del dispositiu electrònic mitjançant franges horàries al llarg del dia.

-Utilitzar codis i contrasenyes per a establir un control-parental i així evitar que es tingui accés a contingut inapropiat.

-El millor joc per al desenvolupament primerenc del cervell és el que es produeix en l’exterior, amb altres nens i amb component físic. Sempre que existeixi aquesta opció hem de promoure-la en el nen. Si no és possible, el videojoc o ús de l’ordinador no és perjudicial, és una alternativa més.

-Prohibir jocs on s’utilitza la violència i el llenguatge malsonant. -Jugar millor amb amics o familiars tant presencialment com en línia.

-No jugar abans de dormir perquè estimula i va en contra del vector del somni.

-El joc mai ha de reduir hores de somni. Fins als dotze anys no és recomanable usar videojocs després de les set o vuit de la tarda.

-A més, una altra de les precaucions que cal prendre, a part de regular el volum, és la brillantor i el tipus de llum que emet la pantalla, és a dir, si s’utilitza durant a la tarda-nit hem de controlar-ho, ja que una il·luminació elevada i cap a tons blaus podria retardar el seu DLMO (dim light melatonin onset), l’hora de segregació biològica de la melatonina quan el cervell detecta que no hi ha llum i ordena a la glàndula pineal la segregació d’aquesta hormona que indueix els canvis neurofisiològics per a l’inici del somni.

A Cap i Cua us aconsellem que, sempre amb supervisió i control horari, deixeu jugar als vostres fills/es a jocs adequats i que puguin interaccionar amb les noves tecnologies, tot així prioritzem sempre l’activitat a l’aire lliure.